Sju tips för lindring av höstdepression, plus en bonus

“Life is tought my darling, but so are you”…

Höstdepression, kallas även för årsbunden depression, innebär att du får depressiva symptom i samband med att årstiderna skiftar. Oftast kommer höstdepressionen i november, men hos vissa kommer den redan i september, oktober, när de ljusrika dagarna inte längre är så långa. När semestern är slut och man måste kliva upp innan solen har vaknat…

Några av de depressiva symptom som kan dyka upp är:

  • Minskad sexlust.
  • Trötthet som inte avtar även om man sover mycket.
  • Nedstämdhet.
  • Humörsvängningar.
  • Försvagat immunförsvar.

Hur kan man lindra?

  • Har du minskad sexlust så KRAMAS! Närhet och beröring behöver inte alltid innefatta sex. Beröring från en annan människa väcker kroppens – Må bra hormon -, kroppens egna fantastiska värktablett, oxytocin. Sammanfattningsvis, oxytocin motverkar stresshormoner och ställer om nervsystemet till antistressläge.
  • Har du ingen att kramas med så ta på dig själv. Det kanske kan verka konstigt att beröra sig själv, men att bara lägga ena handen på ditt bröst, känna värmen från huden, hjärtats slag gör så oerhört mycket för att ditt trygghetssystem ska ta ett glädjeskutt. Blunda gärna under tiden så du inte fokuserar på de yttre sinnesintrycken. Närvaro med dig själv. Varför inte samtidigt också tänka på någon som du tycker väldigt mycket om, någon som får din mun att böjas uppåt… Tankar har kraft.
  • Tillbringa så många stunder du kan utomhus i dagsljus. Ögonen behöver träffas av UV-ljus så undvik solglasögon. Gå ut även om det regnar. Min mamma sa alltid ”det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder”. Jag har alltid varit en sol och värmeälskare så ibland var det en riktig pärs för henne att få ut mig vissa dagar…. Stackars mamma… Ta på dig gummistövlar och ett regnställ, det kan bli riktigt mysigt.
  • Motionera regelbundet. Varför inte ta en rask och uppfriskande promenad på din lunchrast? Går inte det (på grund av en kort rast där knappt sista tuggan av lunchen hinner sväljas…), ta en promenad direkt efter ditt jobb, din skola innan mörkret faller på. Gärna ute i naturen. En tyst och lugn skogspromenad gör gott för både kropp och knopp.
  • Umgås med människor som du tycker om. Människor som du har roligt tillsammans med, som får dig att skratta och må bra. Varför inte bjuda in till en filmkväll, titta på en komedi och skratta tillsammans?
  • Undvik alkohol och nikotin.
  • Ät kosttillskott D vitamin. I Sverige är det endast mellan april och september som solen är stark nog för oss att absorbera tillräckligt med D vitamin, vi hinner helt enkelt inte få i oss den sol vi behöver på naturlig väg.

Mitt bonustips är ett recept på ingefärsshott – Starta dagen med en ingefärsshott, och avsluta likaså. Innehåller massor av antioxidanter och är även anti-inflammatorisk. En riktig god och nyttig boost för hela kroppen.

  • Skala två cm ingefära (räcker att skrapa med en sked då skalet är så tunt.) Riv ingefäran fint.
  • Lägg den finrivna ingefäran i 1.5 liter vatten. Låt dra några timmar (eller över natten).
  • Sila bort ingefäran.
  • Pressa ner två citroner i ingefärsvattnet.
  • Rör i 2 msk honung. (kan uteslutas).
  • Häll upp gottighetsdrycken i en väl rengjord flaska.
  • Hållbarhet, minst en vecka i kylskåp.

Så mina vänner, det blev ett riktigt ”punkt-inlägg” idag, men det var precis det här jag kände att jag ville tipsa om så ni alla får en härlig och piggelin höst. Det är du som är regissören i ditt liv, så gör det bästa av det du har och kan.

Skriv gärna en kommentar om du har några tips som du vill dela med dig. Eller om du har andra tankar kring mitt inlägg. Dela gärna om du tycker om det du läser så att andra människor också kan få inspiration. Och du, varmt välkommen att bli en prenumerant till min blogg, min inspiration och till mina tankar.
Kram Anki
www.pearlnharmony.se

One thought on “Sju tips för lindring av höstdepression, plus en bonus

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *