Boosta din självkänsla, mina sex tips

”Kärlek… Vad är Kärlek? Kärlek är att älska någon för vem de är, vilka de var och vem de kommer att bli.” -Chris Moore –  

Självkänsla – Hur du ser på dig själv och ditt egenvärde. Vad är det som får dig att må bra? Vad är det som får dig att vara lycklig? Vad är det som väcker Kärleken till dig själv? Med andra ord handlar självkänslan om hur vi agerar i vår vardag och hur vi utefter det talar med oss själva. Hur vi boostar oss själva. En färskvara som många av oss måste öva på. Men visste du att det finns enkla sätt att träna upp din självkänsla? Små knep i vardagen som du enkelt kan börja med idag.

Här kommer mina sex tips för bättre självkänsla, Att bygga upp en stark och hållbar Kärleksrelation till dig själv.

Koppla av Ge dig själv små pauser då och då. Visa för dig själv att du faktiskt är viktig och bryr dig om hur du mår. Uppmärksamma din kropp, ditt sinne, din fysiska och psykiska hälsa. Ta hand om HELA dig och visa Kärlek till dig själv. Fyll din tid med en promenad. Blunda och följ medvetet dina andetag en stund, eller varför inte köpa dig själv ett mindfulnessblock att måla i. Koppla av och pausa i livet.

Öva dig på att vara nöjd ”Om jag ändå hade en lägenhet som inte hade lövtunna väggar och en granne som inte spelade elbas…”. Detta är ett av mina personliga och ofta dagliga ”mantran” som jag själv behöver öva på att förändra… Det är så himla lätt att slösa sin tid på att fokusera på vad man är missnöjd med, istället för att lägga fokus på vad man faktiskt har i sitt liv. För en stund, sluta sträva efter mer, öva dig på att vara nöjd.

Tacksamhetsdagbok Jag har sagt det förut och jag säger det igen, köp dig ett anteckningsblock och en penna och skriv ner allt du känner tacksamhet för i ditt liv. Allt som fungerar och som du uppskattar. Titta i den så ofta du kan som en påminnelse – och känn känslan. Tacksamhet skapar lycka, harmoni och bättre självkänsla.

Tacksamhetsövning Tar det emot att skriva? Om det skapar motstånd att skriva i en tacksamhetsdagbok, koppla istället ihop tacksamhetsövningen tillsammans med en annan vana. Till exempel, varje gång när du borstar tänderna tänk på vad du är tacksam för – och känn känslan. När du väljer att skifta ditt tankefokus till tacksamhet, kommer du inom kort börja märka positiva förändringar i ditt liv. Sätt upp en Post It lapp på badrumsspegeln som en daglig påminnelse med orden – Idag är jag TACKSAM för… och så fyller du i meningen tyst för dig själv, om och om igen. Vilken härlig start och avslut på dagen, att vara i tacksamhet.

Byt fokus på ditt umgänge Kanske du också kan reflektera och eventuellt byta fokus på ditt umgänge? De personer som du har runt omkring dig kan antingen lyfta eller sänka din självkänsla. Vem är det som hör dig? Ser dig? Respekterar dig? Vilka personer är peppande och upplyftande? Vilka personer visar kärlek och omtanke? Hos vilka mår du bra av att umgås med? … och vilka sänker din självkänsla? Ibland är det faktiskt bra att med jämna mellanrum göra ett Relationsbokslut.

Lev som du lär Vi människor är fantastiska på att ge självupplyftande tips till andra…men glömmer allt för ofta oss själva. Så börja från och med nu att ge dig själv de tips som du ger till dina vänner. Den viktigaste personen i ditt liv är ju faktiskt du.

Idag är jag TACKSAM för… att just du valde att läsa mitt blogginlägg och ta del av mina ord och tankar. Tack för att du stannade till. Dela gärna om du tycker om det du läser så att andra människor också kan få inspiration. Och du, varmt välkommen att bli en prenumerant till min blogg, min inspiration och till mina tankar.
Kram Anki
www.pearlnharmony.se

One thought on “Boosta din självkänsla, mina sex tips

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *