Att släppa tankar och landa i nuet

”Om vi gör misstag eller fel i livet finns det ingen möjlighet att gå tillbaka och göra det ogjort. Däremot har vi varje dag nya möjligheter att göra förnuftiga och bättre val som gör framtiden enklare och ljusare” – Jesper Caron…

Du bestämmer vilka tankar som bestämmer vilka upplevelser du vill känna och uppleva. Upplevelser som leder till nya tankar och nya beslut. Det handlar om att leda dig själv, att välja vara kvar i något som tynger dig eller välja att styra över till något som lyfter dig. Lyfter ditt humör och din energinivå.

Ibland behöver man också göra någonting helt annorlunda i sin vardag. Något annorlunda som leder till nya vanor som i sin tur leder till nya tankebanor.

Mina fyra tips:

TIPS NUMMER ETT – En light version av yogans Trädets position – en balansövning som ökar din koncentration, centrerar dig. Ökar ditt fokus och ger dig ett mer stabilare sinne. Sägs också förbättra vårat självförtroende. Tänk dig ett träd som står stadigt med rötterna förankrade i jorden. Oavsett hur mycket det blåser runt omkring, står trädet kvar. Gör så här: Ställ dig upp och ta några djupa, långsamma och medvetna andetag. In genom näsan och ut genom munnen. När du är redo, lyft ena benet och placera foten mot insidan av det andra benet som står stadigt kvar på golvet eller på mattan. Du väljer själv hur högt upp du vill placera din fot, vid andra benets fotknölar eller högre upp. Om det går, sätt ihop handflatorna framför bröstet som en lucia, eller ovanför ditt huvud. Känns det svajigt, sträck då istället ut dina armar och låt armarna hjälpa dig att hålla balansen. Ibland kanske man kan behöva en vägg som ett stöd. Lägg nu ditt fokus på en punkt framför dig och försök håll kvar balansen så länge det går.

———-

TIPS NUMMER TVÅ Andas som en frustande häst – Ibland hjälper inte lugna och medvetna andetag när man är stressad och frustrerad. Man sitter där och jobbar på sin ”inre balans och närvaro” som aldrig tycks infinna sig… istället ökar frustrationen mer och mer för ”man lyckas ju inte ens med det”. Utan ibland behöver man också få frusta och pusta ut ordentligt. Gör det när det bara vibrerar av frustrerande känslor inom dig. När du känner att du har en vildhäst inom dig som är instängd i en hage…som inte tar sig ut. Inlåst, inspärrad. Ta ett djupt andetag in genom näsan, som om du skulle dofta på en stor gyllengul vacker ros. Fyll hela lungorna och ända ner till tårna! Andas sen ut genom munnen, andas ut som om du skulle blåsa en utblommad maskros som har sina frön kvar på knoppen. Blås ut luften, sprid maskrosfröna. Blås bort din stress och din frustration så långt bort som du bara kan. Upprepa tills du känner att något händer i kroppen, att något släpper och frigör dig.

———-

TIPS NUMMER TRE Dansa, Hoppa, Känn – Hoppa upp och ner eller fuldansa. Rör på hela din fantastiska kropp. Skaka på armar och händer och hoppa och dansa så länge som du känner att du behöver. Stå sen helt stilla och blunda. Placera en hand över ditt hjärta och känn ditt hjärtas slag. Ditt fantastiska hjärta som slår för dig. Känn glädjen över att du kan känna. Känna ditt hjärtas slag under din hand. Känna tacksamheten över vad ditt vackra pulserande hjärta gör för dig varje dag. Känn värmen. Känn kärleken.

———-

TIPS NUMMER FYRA – Om oro kommer, påminn dig själv om att…

Tack för att du stannade till och läste mina tankar. Dela gärna om du tycker om det du läser så att andra människor också kan få inspiration. Och du, varmt välkommen att bli en prenumerant till min blogg, min inspiration och till mina tankar.
Kram Anki
www.pearlnharmony.se

2 thoughts on “Att släppa tankar och landa i nuet

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *