Mina fyra tips att minska på sockret

Hej alla fina vänner och följare!

Jag är inte vegetarian, vegan eller sockervägrare, utan jag är allätare. Däremot försöker jag dra ner på det vita sockret”. Dessa ord startar jag min receptsida med där jag delar med mig av lite mer nyttiga recept såsom exempelvis goda smoothies och smaskigt fröknäcke.

Baka rawfood utan det vita sockret och bli piggare och gladare

Hälsa handlar om att göra medvetna val

Innan jag blev mer medveten om vad jag stoppade i min kropp, hade jag inga problem att trycka i mig ett par chokladbollar med raffinerat socker i till frukost för att jag inte ”orkade” mixa ihop en smoothie eller koka havregrynsgröt… Idag kan jag fortfarande äta en chokladboll till frukost, men en chokladboll med dadlar i istället för det vita sockret och EFTER havregrynsgröten eller smoothien.

Som jag skrev inledningsvis ”Jag är inte vegetarian, vegan eller sockervägrare, utan jag är allätare”. Visst kan jag också ta en kaka, yoghurt eller en glass som jag vet innehåller socker men betydligt färre gånger än tidigare, allt handlar om balans och medvetna val.

Morgonstund har guld i mund – Ta en promenad! Det minskar sockersuget och skickar positiva signaler till hjärnan.

Mina fyra tips när suget kommer

Ät frukt, grönsaker eller bär! Visst, det innehåller också socker, men massor av vitaminer, fibrer och har dessutom färre kalorier i sig. Banan, gröna vindruvor och mango innehåller mer socker, medan blåbär, hallon, jordgubbar, grapefrukt och apelsiner innehåller mindre socker. Själv är jag väldigt förtjust i morötter… (Fördelen med naturligt fruktsocker är att det tas upp i kroppen utan att insulin frisätts, och därmed ökar inte fettinlagringen. Text lånad från ToppHälsa)

Stanna upp och reflektera. Varför vill du tugga på något sockerhaltigt nu? Är du hungrig eller går det på slentrian? Tröst eller belöning? Rastlöshet?

Rör på dig! Kommer suget, ta en promenad. Det minskar sockersuget och skickar positiva signaler till hjärnan. Precis som sockret också gör, men istället för att gå upp i vikt så går du ner i vikt.

Mål och riktlinjer. Sätt en gräns för dig själv att äta godis eller fika en gång i veckan, och då i begränsad mängd, lagom är bäst. Råkar det bli en extra gång någon gång då och då, ha inte dåligt samvete för det utan ta då en liten omväg till jobbet eller en extra runda på din motionsrunda eller vart du nu är på väg. Va snäll mot dig själv.

Veckans självreflektion

Ställ dig frågan: vad kan jag göra för att minska på mitt sockerintag? Dricker du te eller kaffe med socker i? Kan du minska på sockret där? Kan du välja att inte köpa hem produkter med socker i? När/Om suget kommer, kan du fokusera på något annat som minskar sockersuget? Ta en promenad? Koka en kopp te? Ta en frukt, grönsak eller några bär?


Minska på sockret och bli piggare och gladare

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *