Medveten andning och självläkning

“Do what you can, with what you’ve got, where you are – Theodore Roosevelt”.

Att djupandas är ett sätt att läka sig själv, inifrån och ut. När du djupandas reglerar du bland annat stress och ångest, du minskar även smärta och rensar bort gifter ur din kropp. Du ökar ditt fokus och din Här- och Närvaro.

Det behöver inte alls ta lång tid, fem – tio minuter varje dag räcker gott och väl. När du praktiserat djupandningen ett tag, fått in det som en daglig rutin kan det tillslut räcka med endast några få andetag för att snabbt stilla tankarna och hitta tillbaka till din närvaro i kroppen igen.

Ju mer medveten andning du får, desto piggare och närvarande blir du till dig själv och till livet. Ju mer medveten andning du får, desto bättre mår du!

Lär dig andas rätt

Genom att andas genom näsan, lugnt, medvetet och stilla.

Genom att utvidga buken vid inandningen och inte bröstkorgen.

Djupandas – Övning

Avsätt gärna samma tid då du ska öva upp din medvetna andning, då blir det enklare att få in det som rutin. Ställ också gärna en klocka, då kan du fokusera 100 procent på din andning och inte på hur lång tid det är kvar…

Sitt med rak rygg på en stol eller ligg i din säng. Lägg gärna en hand på magen och den andra handen på bröstet. Slut ögonen.

Andas in genom näsan och räkna till fyra. Känn hur magen lyfter sig först och därefter din bröstkorg.

Andas ut i omvänd ordning. Känn hur bröstkorgen sjunker ner och därefter magen. Andas ut genom näsan och räkna till åtta så att du pressar ut all luft. Tar luften slut innan du hunnit räkna till åtta är det helt okej. Det ska inte kännas ansträngt.

Repetera tills klockan ringer.

Sitt kvar och reflektera sen över hur din kropp mår efter djupandningen. Känner du någon skillnad?

TACK för att du tog dig tid att läsa mitt inlägg, dela gärna om du tyckte om det du läste eller lämna en kommentar.
Kram Anki
www.pearlnharmony.se

2 thoughts on “Medveten andning och självläkning

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *