Andas och manifestera livet i balans

0

Vad är det som håller på att hända? Både med människor och med vårt land? Överallt i media kan man läsa om människor som går in i väggen, som lever under många år med stressymptom som muskelvärk, ont i bihålor, migrän, sömnstörningar och återkommande infektioner. Kanske finns det någon i din närhet som är utmattad? Kanske till och med du själv?
En del har till och med gått så länge med stressen i kroppen att chansen är stor att det tar länge tid innan man blir frisk igen. Om man nu blir helt frisk ifrån en utmattning? Jag tror inte det. Inte fullt ut i alla fall.

“Vila, det kan du göra i graven”

Jag själv var ju en sån som sprang på för fort trots min vetskap och kunskap om den livsviktiga återhämtningen. Sprang på i livet med en inneboende röst som enträget missledde mig om att – Vila, det kan du göra i graven – Det har nu snart gått tre år sedan min utmattning och jag är fortfarande stresskänslig, hjärnan jobbar fortfarande med att reparera sig. Om saker hopar sig och jag inte hinner med i allt jag bokat in, kommer hjärndimman insmygandes och lägger sig som en tunn slöja över mina tankar. Tröttheten bonar in sig i min kropp, både fysiskt och mentalt. Och jag måste avboka det som står i min kalender för att vila mig frisk igen. Tuffaste avbokningarna är med mina vänner…

Det som hjälper mig till en hållbar balans mellan måsten, fritid och återhämtning är att;
… inte boka in en överfull kalender som jag gjorde tidigare.
… påminna mig själv om att det är okej att säga nej.
… bloggar två dagar i veckan, måndagar och fredagar.
… sätta en timer i min telefon som påminner mig om att pausa i det jag gör för stunden. Påminna mig om att ta några medvetna andetag en liten stund, eller resa mig upp från kontorsstolen och sträcka ut kroppen lite.
Det som också hjälper mig att hålla båda fötterna på marken är genom att följa mina andetag. Jag vet att jag sagt det tidigare men jag säger det igen, andningen är nyckeln till att bevara lugnet! Varje morgon sitter jag därför ner och bara andas i 5 – 10 minuter. Antingen följer jag enkelt bara andetagen genom min in och utandning, eller så kan jag ibland också räkna mina andetag. Några av andningsövningarna som jag gör hittar ni HÄR

När man har en klar tanke lever man i en närvarande kropp och sinne. Då är man i harmoni med sig själv och vet vad man vill manifestera in i sitt liv för att må som bäst. (Texten till min bild på stenfiguren ovan har jag lånat av Tomas Gunnarsson.)

VECKANS SJÄLVREFLEKTION

Har du avsatt tid i din kalender för meditation, reflektion och återhämtning? Det är så enkelt att sätta en liten notis i telefonen, en daglig påminnelse som piper till om den livsviktiga andningspausen. Fundera också en liten stund, hur gör du för att pausa i vardagen? Har du en bra balans mellan arbete, fritid och återhämtning?

Kom ihåg att andas, kom ihåg att skratta, kom ihåg att leva!

Önskar er en fin start på veckan! Har du en skön andningsövning som du vill dela med dig av, kommentera gärna. Och du, gillar du det du har läst? Dela, då blir jag glad!
Kram Anki
www.pearlnharmony.se

Dela.

Missa inte våra intressanta artiklar

Läs fler artiklar på huvudsidan

Lämna en tanke