Älska livet som det är med The Work

“En tanke är ofarlig om vi inte tror den. Det är inte våra tankar, utan vårt engagemang för våra tankar, som orsakar lidande. Att fastna för en tanke innebär att tro att den är sann, utan att ifrågasätta den. En sanning är en tanke som vi har fastnat för..” //Byron Katie.

Jag tycker det är intressant med relationer. Alla dessa olika beteenden och hur det kan komma upp olika känslor när jag är tillsammans med olika individer. Hos vissa väcks en känsla av Kärlek, Lugn, Tillräcklighet… jag duger precis som jag är. Hos vissa väcks en känsla av Förminskning, Motstånd, Otillräcklighet… för att jag ska passa in hos dig, måste jag ändra på mig själv. Men hur gör man då för att bryta dessa negativa känslor och tankar som vissa människor kan få oss att känna? Hur gör man för att bryta negativa känslor och tankar som vissa situationer kan få oss att känna? När man fastnar i gamla tankebanor som får en att känna känslor som man egentligen inte vill ha. Motstånd. Hat. Förminskning. Otillräcklighet. Känslor som vibrerar i en väldigt låg och dränerande energi.

Metoden – THE WORK – som formats fram av Byron Katie, är ett fantastiskt verktyg för att undersöka våra inre mentala berättelser. Att identifiera och ifrågasätta de tankar som orsakar lidande, stress, oro i ditt liv. Att bryta gamla invanda tankemönster helt enkelt. Enkelt och enkelt… Det är inte som att trycka på en av och på knapp, vi är alla människor och får jobba lite med oss själv och med våra tankemönster. När jag var längst ner i min utmattning fanns väldigt många negativa tankar. Ekorrhjulet av ältande tankar snurrade på ganska okontrollerat då. Viktigt att tänka på dock: vill du framåt i livet är det viktigt att släppa på gammalt bagage som ställer till det för dig. Det som har hjälpt mig till klarare tankar är bland annat mitt arbete med mig själv med hjälp utav The Work.

Det jag tycker är intressanta med denna metod är att när man bara ställer de fyra frågorna till sig själv, så försvinner så mycket av oron och stressen som man hade tidigare.

Det första du ska göra om du vill arbeta med The Work är att först identifiera de tankar som du har om den personen, eller kanske handlar det om en situation som gör dig upprörd, orolig eller stressad. Exempelvis: Jag är orolig för om jag blir sjuk så kommer jag inte att klara mig.

De fyra frågorna är:

  1. Är det sant?
  2. Kan du vara fullkomligt säker på att det är sant?
  3. Hur känns det när du tänker den tanken? (Vad händer inom dig när du tror på den tanken?)
  4. Hur skulle det kännas om tanken uteblev? (Vem skulle du vara utan den tanken?)

Skriv ner svaren som du får till dig när du tänker dessa tankar, när du ställer dessa frågor till dig själv. När du gjort det så vänder du på tanken. Vändningen – Motsatsen till det ursprungliga påståendet, motsatsen till vad man till en början var 100 procent säker på var sanning. Vändningen kan exempelvis låta så här då: Om jag blir sjuk kommer jag att klara mig. Är den vändningen sann eller sannare?

Om du gör den här övningen, riktigt på djupet går in i varje fråga så kommer du se hur dina tankar gör dig olycklig. Att du oroar dig för något som inte har hänt, att du stressar upp över en fantasi som endast finns i din tanke.

Du vet ingenting om framtiden. Sluta oroa dig, slappna av och njut av livet som pågår Här och Nu.

Nu får jag önska er alla en fantastisk midsommar och TACK för att du stannade till och läste mitt blogginlägg! Lämna gärna en kommentar om du vill. Dela gärna om du tycker om det du läser och varmt välkommen att bli en prenumerant till min blogg, min inspiration och till mina tankar.
Kram Anki
www.pearlnharmony.se

6 thoughts on “Älska livet som det är med The Work

    1. Tack fina Eva för att du stannade till och lämnade en kommentar ❤ Vad glad jag blev av att läsa dina ord ❤
      Kram Anki

    1. Tack fina Tina för att även du stannade till och lämnade en kommentar ❤ Glad jag blir av att mina ord hjälpte dig idag ❤
      Kram Anki

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *